Forrige uke markerte nok en milepæl i Talgø MøreTres arbeid med bærekraft og miljø, da salgsrepresentanter fra Hesselberg leverte en splitter ny, elektrisk Linde-truck til maskinparken på fabrikken.
– Vil ta ned det totale energiforbruket vårt
Fabrikken til Talgø MøreTre i Surnadal, der MøreRoyal-sortimentet produseres, har i en årrekke benyttet seg av blant annet store dieseltrucker for å løse det daglige oppdraget. Med høsten godt på trappene blir det derfor spennende å måle effektene og kvaliteten opp mot bruksområder sammenlignet med dieseltruckene som har gått i mange år.
– Trucken er anskaffet for å finne ut hvordan det vil fungere med elektrisk drift på stortruck. Trucken skal testes og fungere på de forskjellige avdelingene slik at vi får et best mulig beslutningsgrunnlag. Etter hvert som vi finner ut hvordan det fungerer, kan vi begynne å se på utskifting av dieseldrevne trucker. Mye av energien i en dieselmotor er varmetap, så elektrisk drift vil ta ned det totale energiforbruket vårt.
Det sier teknisk leder på Talgø MøreTre, Morten Aune. Han understreker at den nye EL-trucken i første omgang ikke erstatter noen av de eldre diesel-truckene.
Søker stadig etter gode synergier
Investeringen av en slik elektrisk stortruck er en videreføring av bedriftens langsiktige strategi innenfor miljø og bærekraft – en strategi som nylig gjorde at Talgø MøreTre ble ISO 14001-sertifisert for systematisk miljøledelse.
– Vi hviler ikke på våre laurbær, men retter blikket stadig fremover. ISO-sertifiseringen er naturligvis en betydelig klapp på skuldra, men samtidig en påminnelse om at dette arbeidet er kontinuerlig og alltid pågående. Den nye EL-trucken er nok et steg i riktig retning for oss, og en spennende mulighet til å utforske nok et område vi kan bli enda bedre på med hensyn til miljø og bærekraft, sier HR/HMS/miljøansvarlig i Talgø MøreTre, Hanne Waag.
Ny batteriteknologi
Den nye EL-trucken på Talgø MøreTre er levert med såkalte Tensor-batterier, et alternativ til de mer kjente litiumbatteriene.
– Tensor er en type batteri fra Exide med videreutviklet teknologi basert på blysyrebatteri, som er mye brukt på elektriske maskiner. Tensor-batteriene skal tåle litt hardere ladding og ha litt ekstra levetid, forklarer Aune.
Det er også en annen fordel med teknologien, som kommer særlig godt med på litt mer nordlige breddegrader. Tensor-batteriene skal også være bedre i kalde omgivelser i forhold til tradisjonelle blysyrebatterier.
– Litumbatteri kan være et alternativ, men de koster mye mer i innkjøp, i tillegg til at man trenger fem ganger så mye ladestrøm dersom batteriene skal hurtiglades. Tensor-batteriene lades ikke like raskt som litium, men som følge av redusert kostnad kan man kjøpe flere batteripakker som kan byttes på, sier Aune.
Et godt samarbeid
Distriktssjef i Hesselberg, Jan Steinar Bolstad, er også godt fornøyd. Hesselberg har levert mange trucker til Talgø MøreTre, og den første store diesel-trucken fra Linde med 10 tonns løftekapasitet – som tilsvarer den nye EL-trucken – ble levert i 2012. Samtidig er det verdt å nevne at den nye EL-trucken er den første, elektriske stortrucken Hesselberg leverer i Møre og Romsdal.
– En ansatt hos dere, som nå er pensjonert, hadde vel over 30.000 timer i en Linde gaffeltruck, så det blir spennende å se om den nye trucken får like mange, smiler Bolstad.
Han forteller også at flere og flere større kunder nå er i gang med omstilling til elektriske løsninger for å bli bedre på miljø. Bolstad konkluderer med at det gode samarbeidet mellom Hesselberg og Talgø fortsetter.
– Morten er en veldig flink kar som har satt seg inn i den nye teknologien på kort tid. Og heldigvis skryter han av servicen han får fra oss på truckene. Så vi satser på at vi fortsetter slik, slår han fast.